یزدفردا :به ازای هر ویزیت به متخصص و فوق تخصص‌های دولتی در برنامه پزشک خانواده شهری 3 ویزیت پرداخت می شود.

 به گزارش وب­دا قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پرداخت ۳ ویزیت دولتی به ازای هر ویزیت، از طرف بیمه، به متخصص و فوق تخصص‌های دولتی در برنامه پزشک خانواده شهری خبر داد.

دکتر مهرداد شریفی افزود: سازمان‌های بیمه گر با اجرای برنامه پزشک خانواده شهری موظف هستند در صورتی که بیماری از طریق سیستم ارجاع پزشک خانواده به متخصص یا فوق تخصص ارجاع داده شد، در بخش دولتی ۱۰ درصد فرانشیز را بیمار و مابقی را بیمه پرداخت می‌کند.

وی تاکید کرد: برای تشویق متخصصان و فوق تخصص‌های دولتی شرکت کننده در این برنامه، به ازای هر ویزیت، ۳ ویزیت دولتی از طرف بیمه به آن‌ها پرداخت می‌شود و اگر بیمار به متخصص و فوق تخصص بخش خصوصی طرف قرارداد این برنامه مراجعه کند، علاوه بر اینکه بیمار ده درصد یک ویزیت را پرداخت می‌کند، سازمان‌های بیمه گر ۹۰ درصد بقیه و همچنین یک ویزیت دولتی را به پزشک پرداخت می‌کنند.

دکتر شریفی اظهار داشت: خدمات در برنامه پزشک خانواده شهری در سه سطح ارایه می‌شود که در سطح یک به ازای 2 هزار و ۵00 نفر یک پزشک عمومی را به عنوان پزشک خانواده خود انتخاب می‌کنند که برای دریافت خدمات درمانی باید ابتدا به این پزشک مراجعه کنند.

وی گفت: در صورت نیاز بیمار به خدمات تخصصی یا فوق تخصصی، باید وی از طریق پزشک خانواده خود به سطح بالاتر ارجاع داده شود و تنها با رعایت این سیستم است که می‌تواند از بیمه استفاده کند.

دکتر شریفی بیان کرد: در سطح ۲ خدمات پزشک خانواده شهری چند بخش دارد که شامل خدمات تخصصی سرپایی یا بستری و همچنین پاراکلینیکی مانند آزمایشگاه و رادیولوژی است.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه افزود: بیمار اورژانسی نیز یا از طریق پزشک خانواده ارجاع و یا از اورژانس به بیمارستان منتقل می‌شود که پیش از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری ۱۰ درصد فرانشیز بستری را بیمار خودش پرداخت می‌کند اما در سیستم ارجاع، فرانشیز پرداختی بیمار در صورت بستری شدن به ۵ درصد کاهش می‌یابد.

دکتر شریفی تصریح کرد: با اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در صورتی که بیماری خودش و بدون ارجاع از پزشک خانواده جهت درمان مراجعه کرده باشد، باید فرانشیز را به صورت آزاد پرداخت کند.

وی گفت: بنابراین بیمار اگر بخواهد از بیمه استفاده کند، از زمان اجرای برنامه پزشک خانواده شهری، نمی‌تواند به متخصص یا فوق تخصص به طور مستقیم مراجعه کند، بلکه باید ارجاع داده شود.

دکتر شریفی اظهار داشت: با راه اندازی برنامه پزشک خانواده همه افراد صاحب کارت الکترونیکی سلامت می‌شوند و متخصص و فوق تخصص‌ها باید نتیجه تشخیص و درمان بیمار را به پزشک خانواده وی بازگردانند تا اطلاعات از سطوح مختلف، توسط پزشک خانواده وارد کارت الکترونیکی سلامت بیمار شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر با اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در سطح یک، خدمات ویزیت، تزریقات، پانسمان و دارو رایگان است و در سطوح ۲ و ۳ بیمار باید فرانشیز خدمات، که بخشی هم دارو است را پرداخت کند و به طور مثال فرانشیز خدمات سرپایی در این سطوح (که بستری نباشد) ۳۰ درصد توسط بیمار و ۷۰ درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود.

شهروندان با اعلام زمان ثبت نام سریع ثبت نام کنند

دکتر شریفی گفت: به شهروندان توصیه می‌شود با اعلام زمان آغاز ثبت نام، سریع‌تر برای انتخاب پزشک خانواده خود و ثبت نام اقدام کنند زیرا در صورت تأخیر در این امر، در دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه بر اساس قانون، سازمان‌های بیمه گر با آغاز برنامه تکلیفی برای ادامه قرارداد با پزشکانی که در این برنامه مشارکت ندارند، نخواهد داشت، بنابراین اگر خانواده ای در زمان مشخص شده، برای انتخاب پزشک خانواده خود مشارکت نکنند، باید هزینه های سنگین درمانی را از جیب خود به صورت آزاد پرداخت کنند.

پزشکان عمومی از طریق سایت های ثبت نام، ثبت نام کنند

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه بیان کرد: به همکاران پزشک عمومی هم توصیه می‌شود که سریع‌تر از طریق سایت در این برنامه ثبت نام کنند زیرا تأخیر در این ثبت نام موجب می‌شود که پزشکان از سایر استان‌ها، به ویژه مناطق محروم، به مراکز استان ها مهاجرت و ثبت نام کنند که در این صورت عملاً فضا برای فعالیت پزشکان بومی کم می‌شود.

دکتر شریفی اظهار داشت: شرکت پزشکان متخصص و فوق تخصص‌ها در پزشک خانواده شهری نیز با توجه به نظام تشویقی پیش بینی شده، علاوه بر حمایت‌های مالی که می‌شود، موجب می‌شود این همکاران ما نیز عملاً وقت خود را صرف بیماران پیچیده تر و تخصصی و فوق تخصصی کنند که این موضوع موجب ارتقای سطح کیفی سلامت همشهریان می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا